19 oktober 2016

Rumänien- Transylvanien del 2


 Ofta ligger husen med gavlarna åt vägen.

 De flesta hus har en liten täppa. Husen har få fönster. Det måste vara mörkt där inne.


Vi  kommer till byn Viscri. Kyrkan, från 1100-talet, ingår i vårt världsarv.



Det är en tysk-sachsisk kyrka. Församlingen uppgår numera till 15 tyskättlingar. Damen var en av dem och guidade i kyrkan.

Byn är en liten idyll.

Kanske är det därför som prins Charles med sin Camilla köpte detta hus!

 Vi besökte ett romskt hem.

 Traditionellt smidesarbete.

Hustrun tillverkade skor.


Några djur i uthuset. Och veden ska huggas. Romernas situation är svår, men det känner vi väl till?

Vi lämnar byn och fortsätter till Biertan. Den har den största tysk-sachiska befästa kyrkan i Transylvanien. Där låg biskopssätet i nästan 300 år.


En mäktig port leder in i kyrkan.


Ett invecklat lås.


Det  är högt i tak där inne.

Utsikten över byn, från ett kyrkfönster.
Och så rullar vi vidare.

2 kommentarer:

  1. När jag såg de två första bilderna så tänkte jag att jag nu förstår varför rumänska tiggare söker sig till Sverige. Sedan visade du bilder om hur romerna lever/försörjer sig där. Å då var det säkert "rika" romer som hade ett tak över huvudet...

    Googlade och läste om varför Charles och Camilla köpte huset där. Det kan inte ha kostat alldeles för mycket, men tanken är god!

    SvaraRadera
  2. Det är inget lätt liv de har, människorna du har stött på under resan! Det är skönt att se att det finns så mycket färg omkring dem. Jag har föreställt mig de gamla östländerna som gråa och trista men så är det ju inte. Toppenintressant bildserie!

    SvaraRadera